27. toukokuuta 2015

Malmö

Tänä vuonnakin suuntasimme melontakisamatkalle Ruotsin eteläkärkeen Malmöön. Matka oli kiva, mutta toki aika raskas. Paljon autossa istumista sekä ajamista. Valvomista. Jännittämistä. Miehen "pikku kisaurakasta" puhumattakaan.

Lähdimme liikenteeseen keskiviikkona. Saimme huristella melkoista kyytiä, että ehdimme laivalle. Tai siltä se ainakin siinä stressitohinassa tuntui. Ehdimme kyllä lopulta oikeinkin hyvin autokannelle menevään jonoon.

Saavuimme Tukholmaan aikaisin torstaiaamuna. Lähdimme välittömästi ajamaan kohti etelää. Matka Tukholmasta Helsinborgin kautta Malmöön on todella helppo, mutta aika tylsä. E4 -tie on erittäin hyvä ja nopea ajaa. Matkan varrella on onneksi sellaisia helmiä kuten Brahehus -linnan rauniot Jönköpingissä, upean Vättern -järven rannalla.

Olimme perillä Malmössä torstai-iltana noin kello kuusi. Sen jälkeen kävimme kävellen merenrannalla sekä ravitsemassa nälkäiset kupumme paikallisessa kreikkalaisravintolassa. Ihmettelimme hetken aikaa myös Wakeboard -toimintaa, jossa tyypit lautailivat vetovaijerin vedossa pitkin Malmön kanavaa :)   Illalla ajoimme naapurikuntaan Lundiin tuttavapariskunnan luokse yökylään. Harmittaa hieman, etten hoksannut ottaa kuvia Lundista. Kyseessä on nimittäin todella kaunis vanha kaupunki! Lund on yksi Ruotsin vanhimmista kaupungeista ja siellä sijaitsee yksi Euroopan arvostetuimmista yliopistoista. Todella oiva paikka vierailla, jos tuolla suunnalla liikkuu.

Taustalla näkyy "Turning Torso", Pohjoismaiden korkein pilvenpiirtäjä

Perjantaina kävimme tekemässä viimeisiä kisaan liittyviä hankintoja Emporia -nimisestä suuresta ostoskeskuksesta ja siinähän vierähtikin lähes koko päivä. Metsästimme yhtä tietyn merkkistä urheilujuomaa aika monesta liikkeestä, mutta aika huonoin tuloksin. Olipa muuten arkkitehtuuriltaan aika vaikuttavan näköinen mesta toi kyseinen ostoskeskus.

Subwayn patonkilounaan jälkeen ajoimme kamoinemme Malmön kanoottikerholle eli kisapaikalle. Siellä vietimme kaksi seuraavaa yötä. Majoitustilana toimii kerhon tilava liikuntasali, jonne saavuimme tällä kertaa ihan ensimmäisinä ja saimme valita paikkamme lattialta. Levittäydyimme tavaroinemme samaan kohtaan kuin viime vuonnakin;  pistoke ja oviaukko lähellä. Tässä sitten puhaltelimme vuorotellen keuhkot tyhjäksi ja itsemme lähes pyörryksiin, että saimme uuden ilmapatjamme täytettyä.....kun ei sitä pumppua muistettu ostaa... :D   Tuolta kanoottikerholta löytyy keittiötilat, suihkut, sauna, yms. Eli oikein hyvät on majoitustilat kyllä. Illan mittaan tämä liikuntasali oli jo täyttynyt yöpyjistä. Lattialla oli vieri vieressä makuupusseja, retkipatjoja ja kaiken maailman nyssyköitä. Pyyhkeitä ja urheiluvaatteita roikkui kuivumassa seinustan puolapuilla.

siellä jo kasassa meidän makuupussit ynnä muut kamat

Lauantaina heräsimme aikaisin, kuten muutkin kisailijat sekä heidän huoltojoukot. Keittiötilassa alkoi välittömästi melkoinen kuhina. Aamupalaa, viimeisiä tankkauksia, urheilujuoman valmistusta. Kilinää ja kolinaa, poriseva kahvipannu. Lähestyvän kisan jännitys alkoi tiivistyä sähköisenä ympärillemme. Pian väkijoukkoa alkoi pyörimään myös ulkona. Kajakkeja ilmestyi tasaiseen tahtiin riviin kanoottikerhon pihamaalle sekä laiturille. Kello yhdeksän soi lähtötorvi. Melojien tasainen virta lipui pitkin kanavaa kohti 24 tunnin seikkailua. Malmön 24-tunnin melontakisasta löytyy lisätietoja täältä sekä tuloksia tästä. Nostan hattua kaikille kisailijoille, jotka jaksoivat meloa läpi kylmän yön. Keli ei ollut armollisin tällä kertaa, vaikka päivällä saimmekin nauttia kauniista ja kesäisestä säästä. Yötä kohden kylmeni melkoisesti eikä aamuyön tunteina ollut kuin muutama lämpöaste. Tällainen ultrakisa on toki muutenkin melkoinen urakka ja vaatii vahvan kunnon lisäksi myös rautaisen henkisen kantin. Mielestäni jokainen tähän kisaan osallistuva voi olla itsestään ylpeä, oli melottu kilometrimäärä sitten 60 tahi yli 200! :)  Huikeita tyyppejä.

*****

Sunnuntaina kisan ja palkintojen jaon päätyttyä pakkasimme hieman tavaroita kasaan ja otimme makoisat päiväunet vielä kanoottikerholla. Sen jälkeen majoituimme varaamaamme hotelliin, jonne tilasimme myös onnistuneesti pitsaa kotiinkuljetuksella ruotsalaista mobiili-online-pizzapalvelua käyttämällä. Hotellin respasta sitten hieman ihmetellen soittelivat, että täällä olisi nyt nämä teidän pizzat odottamassa :)  Sen jälkeen simahdimme uudestaan päiväunille, joita vedimme sikeäasti usean tunnin ajan, herätäksemme taas uudelleen syömään hotellin ravintolan auettua. Itsekään en tullut nukkuneeksi silloin varsinaisena kisayönä kuin vaivaiset 50 minuuttia. Sen verran jännittävät paikat oli myös huoltajalla. Tämän vuoksi unet olivat tarpeen, itse kisailijasta puhumattakaan.

Maanantaina lähdimme hotellin aamupalan jälkeen ajelemaan takaisin kohti Tukholmaa ja iltalaivaa. Onneksi varasimme hyvin aikaa, sillä Tukholmassa kohtasimme ehkä elämäni kauheimman ruuhkan.... Meillä meni noin 14 kilometrin matkaan yli tunnin verran aikaa. Ehdimme kuitenkin onneksi hyvin laivaan.

Reissu oli kyllä jälleen kerran ikimuistoinen kokemus. Oli ehkä vielä kivempaa kuin viime vuonna, koska nyt tunsi jo ihmisiäkin kisapaikalta ja oli jollain tapaa sellainen yhdessä tekemisen meininki. Ja vaikka tämä reissu aika raskas olikin valvomisineen ja jännityksineen, niin kyllä se silti taas ihan lomamatkasta meni. Ensi vuoden kisaa taas odotellessa.

Alla vielä hieman tunnelmakuvia matkalta.