19. heinäkuuta 2015

Valkoisen hiekan ääreen

Ollessamme vielä vuoristossa, saimme eräältä paikalliselta herralta vinkin koskien japanilaista rantaelämää. Hän suositteli Shirahama Beachia, mikäli mielii päästä makoilemaan palmun alle ja kuuntelemaan Tyynenmeren aaltojen kohinaa. Kyseessä on kuulemma japanilaisten itsensä suosima ranta- ja lomakohde. Tämä oli myös sopivan lähellä Kumano Kodoa, meitä kiinnostavaa patikointireittiä, jonne myös halusimme vielä reissumme aikana ehtiä.

Niinpä matkustimme Kiotosta edullisella paikallisjunalla ensin Osakaan ja sieltä jatkoimme Express junalla kohti Shirahamaa. Junamatka kesti kokonaisuudessaan noin reilu 4 tuntia, vaihtoineen. Emme olleet varanneet etukäteen mitään majoitusta Shirahamasta ja meitä vähän jännitti, että löydetäänkö vapaata hotellia paikan päältä viikonloppua vasten. Olimme perillä Shirahaman pienessä rantakaupungissa vasta illan suussa torstaina, mutta onnistuimme kuitenkin saamaan huoneen yhdeksi yöksi jo heti ensimmäisestä kohteesta jossa kävimme kyselemässä. Jouduimme kuitenkin vaihtamaan hotellia heti seuraavana päivänä, koska tämä paikka oli jo varattu viikonlopuksi täyteen.

Viihdyimme Shirahama Beachilla kolme yötä. Ja se oli kyllä aikalailla riittävästi, etenkään kun kelit eivät olleet kovin suosiolliset auringonottoon. Jos olisi ollut oikein aurinkoiset kelit, niin täällä olisi ehkä jaksanut olla vähän pidempäänkin, mutta nyt tunsimme lähinnä helpotusta että pääsimme sunnuntaina jatkamaan matkaa eteenpäin. Ensimmäinen päivä "beachilla" meni lähes kokonaan sadetta pidellen hotellissa. Noh, olipa ainakin aikaa pestä pyykkiä, nukkua päiväunet sekä lillua hotellin kuumissa kylvyissä kattokerroksessa oikein tuelta.  Ensin tosin jouduimme odottamaan aamukymmenestä iltapäiväkolmeen, että pääsimme taas kirjautumaan seuraavaan hotelliin sisään.... argh. Huoneen vapautumista odotellessa, haimme paikallisesta "Jounin kaupasta" eväät ja menimme rannalle yhdistetylle aamupalalle / lounaalle. No tietysti sitten alkoi heti satamaankin, joten siirryimme rannan läheisyydessä olevaan katokseen mussuttamaan eväitämme.

Saimme pian seuraksi tokiolaisen kitaristin, joka oli ollut edellisiltana keikalla naapurikaupungissa ja päättänyt jäädä vielä yhdeksi yöksi rannikolle. Hänellä oli sama tilanne kuin meillä; odotella tunti kaupalla hotellin check-iniä. Kaatosateessa. Niinpä pidimme toisillemme seuraa ja me kerroimme hänelle Suomesta ja hän meille Japanista. Se oli mielenkiintoinen parin tunnin rupatteluhetki. Paras hetki oli ehkä se, kun hän tiedusteli suomalaisten alkoholin käytöstä ja kysyi samalla, että juommeko me. Ennen kuin ehdimme mitään edes vastaamaan, hän totesi iloisesti huudahtaen samaan hengenvetoon, että "I do! I really like alcohol" :D   Hän oli hyvin kiinnostunut kuulemaan muun muassa suomalaisesta talvesta, yöttömistä kesäöistä, talvisista jääteistä, suomalaisesta perinneruoasta, kulttuurista, musiikista, armeijasta, ilmastosta ja lämpötiloista.

niin saatiin taas ruoat tilattua, vaikka menu löytyi vain japaniksi :)  Myös lämmin sake kumottiin kitusiin.

Lauantaina kaupungissa järjestettiin Beach Rugby -turnaus, jota kävimme jonkun aikaa seuraamassa. Siinäpä taisikin olla syy siihen, miksi lähes kaikki rantahotellit olivat täyteen buukattuja. Tämä tapahtuma näytti vetävän hyvin porukkaa, niin pelaajien kuin katsojienkin puolesta. Sen lisäksi kävimme rannalla ja kaupungilla kävelemässä, kahvilla koirakahvilassa (jossa tosin oli vain yksi koira...), sekä illan mittaan ulkona syömässä sekä katsomassa rannan ilotulitusta. Muistan hyvin vielä yhden hetken, kun istuimme rannalla kiviportailla. Hienon auringonlaskun jälkeen oli todella lämmin, oikein semmoinen kuuman kostea ilta. Tähdet tuikki pimeällä taivaalla ja Tyynimeri toi isoja aaltoja kohisten rantaan. Sanoin silloin itselleni hiljaa mielessäni, että muista tämä hetki aina. Muista kuinka lämmin ilta oli, kuinka rentoutunut lomafiilis sulla oli, kuinka mukava reissu meillä on ollut, kuinka suolainen meri tuoksui nenässä ja kuinka lämmin tuuli tuiversi hiuksissa. Ja totta tosiaan voin palata siihen fiilikseen edelleen kun vain suljen silmäni ja kuvittelen itseni takaisin sinne rannalle. Niin hyvin se tunnelma jäi kokonaisuudessaan mieleeni.

Sisäänkäynti naisten puolelle onseniin.

kolikko koneeseen ja sit kylpylään odottelemaan

Kylvyn jälkeen vilvoittelemassa

lähikaupan sushi -valikoimaa

Beach Rugby turnaus menossa

Auringonlasku oli hieno.

Meitä jaksoi ihmetyttää hotellimme hiljaisuus, etenkin ilta-aikaan. Tässä hotellissa langaton netti toimi ainoastaan valtavassa ala-aulassa, joten vietimme siellä aikaa myöhään iltaisin, kun tsekkasimme seuraavia mahdollisia vierailukohteita, etsimme tietoa Kumano Kodosta sekä näpyttelimme whatsApp ja facebook-viestejä kavereille, yms. Hotellissa kuuleman mukaan oli muitakin asiakkaita (jopa ilmeisen täyteen buukattu rugby turnauksen sekä joidenkin häiden vuoksi), mutta silti meillä oli sellainen tunne, että ollaan jouduttu vähintäänkin Stanley Kubrickin Hohto -elokuvaan mukaan. Yöllä kun kävelin yksin aulasta takaisin huoneeseemme, olin lähes sata varman, että jostain nurkan takaa ilmestyy Jack Nicholsonin esittämä pelottava mielipuoli kirveen kanssa.... :D

Iiiiiik!!! Käytävillä kummittelee!

Can you see him?  ;)

Tähän loppuun vielä hieman triviaa tuosta Shirahama Beachin valkoisesta hiekasta. Shirahama tarkoittaa japanin kielellä white beach eli valkoinen ranta. Luimme useasta eri lähteestä, että tämä kyseinen hohtavan valkoinen hiekka onkin itse asiassa tuotu alunperin laivoilla Australiasta.... aikamoista! Tarinat kertovat, että hirmumyrskyt aaltoineen ovat tuhonneet alkuperäisen rannan ja huuhtoneet hiekat pois. Niinpä on sitten vain ostettu uutta hiekkaa tilalle. Ja ostokohteeksi on valikoitunut sen vuoksi Australian Perth, koska siellä hiekka on yhtä valkoista ja hienojakoista kuin täällä on alun perin ollut. Saman kaltainen hiekka myös varmistaa sen, että rannikon ekosysteemi pysyy tasapainossa. Shirahamaan on edelleen tuotava silloin tällöin täydennyshiekkaa Australiasta, jotta ranta pysyy loistossaan. Tämä on ilmeisesti vähän semmonen hys hys -asia, josta ei tuolla kauheasti puhuta tai turisteille kahvipöydässä mainosteta. Ymmärrettävästä syystä.

Summa summarum; suosittelisin tätä kohdetta sellaiselle, joka haluaa lähteä päiväksi pariksi rannalle makoilemaan ja nauttimaan pienen rantalomakaupungin letkeästä tunnelmasta ja irrottautua suurkaupunkien vilinästä. Ja toki kannattaa yrittää valikoida vierailuajankohdaksi jokin muu kuin sadekausi :D   Shirahama on tunnettu myös Onsen kylpylöistään sekä joka iltaisesta ilotulituksestaan vilkkaimpana lomakautena, eli heinä-elokuussa. Shirahamaan on myös todella hyvät kulkuyhteydet monesta eri suunnasta, niin junalla kuin busseillakin. Rahakkaammat voivat vaikka lentää Tokiosta paikkakunnalle.